Menu

Successtory: ABC Restaurants en VeTraNed

dinsdag 2 juni 2020

Een partnerschap aangaan met VVV-Venlo is één. Een geslaagde win-win situatie creëren is stap twee. Maar er uiteindelijk een doeltreffende driehoekscombinatie van maken; dan hebben we een successtory te pakken binnen het VVV-Venlo Netwerk. En daar zijn we naar op zoek! Deze vijfde editie: de succesvolle samenwerking tussen ABC Restaurants, zusterbedrijven Ifthen & Drukwerk4You en Vetraned/Paraat.

Het is lang geleden dat er in een setting wordt aangeschoven zoals we nu weer doen: Richard Dohmen van VeTraNed/Paraat en Huub Linders van ABC Restaurants, Ifthen en Drukwerk4You zien elkaar weer ‘voor het echie’ in Covebo Stadion - De Koel -. Geen handen schudden vandaag en minimaal 1,5 meter afstand aan tafel. Het zijn de Coronamaatregelen die deze successtory op die manier kenmerken. Maar beide zijn vol frisse moed en doen hun verhaal: “deze tijd biedt absoluut ook nieuwe kansen!”

Voordat we van start gaan met de clue van het verhaal, de successtory, vertelt Richard over de werkzaamheden van VeTraNed en Paraat: “Met VeTraNed verzorgen we risico-inventarisaties. In principe hoort al het advieswerk bij VeTraNed thuis, daarnaast ook alle opleidingen en veiligheidskundige ondersteuning. Ook hier in De Koel zijn we daarmee bezig en doen we berekeningen voor de ontruiming. Best een heftige klus! Komen we bij Paraat, dan kunnen we wel stellen dat alles wat te maken heeft met branddetectie en brandpreventie daaronder valt: al het hardwarematige. Vluchtwegplattegronden zijn nog een soort van ‘grijs gebied’ tussen beide bedrijven. Maar zo gauw je naar advies gaat: ben je bij VeTraNed aan het goeie adres.”

Huub Linders speelt daar handig op in: “En met ABC Restaurants hebben we het hele spectrum benut, zowel van VeTraNed als Paraat.” En dat brengt ons gelijk bij de successtory. Linders: “Uiteindelijk geldt voor ABC dat we inmiddels ruim twee jaar partner zijn van VVV-Venlo. Eigenlijk ging het in het begin al meteen van 0 naar 100. We zijn heel erg enthousiast geworden. Dat zit ‘m in de manier hoe je met elkaar omgaat. De club is toegankelijk en laagdrempelig, er hangt een goeie sfeer. En dat komt mede door de mensen achter VVV-Venlo. Zij denken heel goed mee met de partnerbedrijven en belichten de mogelijkheden die bij je passen. Als wij een idee hebben of wat willen, bel ik Steffie Koopmans, onze accountmanager: ‘Kun je me in contact brengen met een partner uit het VVV-netwerk die iets voor me kan betekenen?’ En andersom ook. Krijg je ook regelmatig een bericht. ‘We hebben iemand in ons netwerk die écht interessant voor jullie kan zijn.’ En de wisselwerking die dan ontstaat, die is superbelangrijk! En dat gaat ook echt op een goeie manier.

Toen we, als ABC, partner werden hebben we meteen gebrainstormd om te kijken hoe we ons publiek wat we willen bereiken, ook goed én op een originele manier zouden kunnen bereiken. Eigenlijk was alles wel mogelijk. ‘Kom maar met ideeën’, werd er feitelijk gezegd, ‘en we maken het samen mogelijk!’ En dat maakt het leuk voor een partner. Kijk nu naar de ‘Route BHV’ van VeTraNed en de aftrap van onze samenwerking hier vandaag in De Koel. Er wordt gezegd: ‘dat willen we organiseren en het kan ook gewoon hier.’ Hands on, gewoon doen. Dat maakt je enthousiast. Vanuit dat enthousiasme ga je vervolgens ook deelnemen aan allerlei activiteiten die de club organiseert. Daar kom je elkaar tegen en zo raakten Richard en Huub in gesprek. En een volgende keer op de tribune of in de Businesslounge kom je elkaar weer tegen.

We waren op dat moment bezig met nieuwe ontwikkelingen voor ABC. Ik werd door Steffie aan  Richard geïntroduceerd. Wij hadden advies nodig en Richard wilde wel met ons meekijken wat er moest gebeuren. Richard is toen bij ons geweest. Bij ABC heb je natuurlijk te maken met veel bezoekers, met ontruiming en met veiligheid die absoluut op hoog niveau moet staan. Je wil tenslotte 100% veiligheid kunnen garanderen voor je gasten. Daarnaast heb je te maken met strenge regelgeving en personeel moet goed opgeleid zijn om veiligheid tijdens opening te kunnen borgen.

Richard heeft me daarna uitgenodigd bij hun op de vestiging. Dan tref je daar een georganiseerd bedrijf met een fantastisch trainingscentrum, en zo’n mobiele wagen waar alle faciliteiten op zitten om op locatie te kunnen trainen. Voor onze medewerkers willen we alleen het beste. Ze moeten niet hoeven te rijden om de opleiding BHV te volgen bijvoorbeeld. Zo heb je bij VeTraNed heel veel faciliteiten. Toen eind vorig jaar onze vestiging in Velp grotendeels afbrandde, hebben we in de opbouwfase het adviesgedeelte door VeTraNed laten doen. Uiteindelijk hebben we op basis van het advies besloten dat Paraat en VeTraNed het ook daadwerkelijk mochten gaan uitvoeren. En doordat we zo enthousiast waren over het bedrijf, hebben we het vervangen en onderhouden van de brandblusmiddelen en het structureren van de BHV opleidingen ook bij hen ondergebracht. Daar hebben we vandaag de aftrap van verricht in de ‘mobiele opleidingsstraat’ van VeTraNed: ‘Route BHV’.”

Het is dus wel duidelijk wat VeTraNed/Paraat kan bieden. Dohmen: “De combinatie VeTraNed en Paraat draagt uit ‘Eén loket voor veiligheid’ te zijn. Twee aparte bedrijven die door een investeringsmaatschappij bij elkaar zijn gebracht vanuit een marktvraag. Geen bedrijf in Nederland kon namelijk tot dan toe beide disciplines aanbieden. Inmiddels hebben we inbraakbeveiliging en camera’s toegevoegd. Nu hebben we het cirkeltje rond. Is er iets niet in orde met veiligheid in de ruimste zin des woords: ons bellen!

En we maken graag ‘één-twee-drietjes’. Hertek is bijvoorbeeld ook een Netwerkpartner van VVV-Venlo en leverancier van alle spullen. We proberen alles binnen het netwerk te zoeken”, geeft Dohmen aan. “En dat heeft ook z’n charme”, countert Linders meteen. “Richard heeft ook dat gevoel: je hoeft het niet verder te zoeken. Hier in het netwerk heb je je belangen. Hier heb je de gunfactor. Dat alles wordt aangewakkerd door het personeel van VVV. Verbindingen worden bewust gelegd. Ik mag wel concluderen, dat deze verbinding niet tot stand was gekomen als één van tweeën hier geen partner was geweest.” Dohmen ondersteunt hem: “Dan was de afstand inderdaad te groot geweest.“

Inmiddels hebben we gehoord wat VeTraNed/Paraat allemaal voor ABC Restaurants betekent, maar hoe werkt het vice versa? Richard Dohmen geeft aan: “De eerste opdrachten liggen er al: als er zaken nodig zijn op het gebied van drukwerk of communicatie, bellen we Drukwerk4you & Ifthen. Bedrijfskleding met bedrukking, veiligheidsstickers of eindejaarsgeschenken bijvoorbeeld. Maar ons beleid is ook dat we langdurige klantrelaties aangaan. En voordat we nieuwe relaties aangaan, dus ook eerst netjes afscheid nemen van huidige leveranciers. Want op korte termijn is alles leuk, maar we kijken altijd naar langdurige samenwerking. Wat ons betreft een fatsoensnorm en een manier van werken waar we geen afbreuk aan willen doen.”

Huub verduidelijkt nog “Met ABC Franchise zijn we vennoot in Ifthen en Drukwerk4You. Voor ABC doen deze twee bedrijven alle marketingactiviteiten en al het drukwerk en signing binnen ABC. Wat we proberen te doen is het grote netwerk van de bedrijven met elkaar te verbinden en te kijken om er meer synergie uit te krijgen. En ook dat werkt bij VVV-Venlo heel prettig. Ik heb ook nog wel enkele andere successtory’s die hier tot stand zijn gekomen. En het frappante is: deze samenwerking vindt plaats in Coronatijd. Ik vind dat je juist in deze tijd elkaar een extra handje moet helpen.”

Dohmen: “Waar VVV ons nog bij zou kunnen helpen is promotie van onze nieuwe Route BHV. We zijn een Roermonds bedrijf. Kijkend naar Venlo; werkt dat heel makkelijk. In het Partnernetwerk heb je een hele grote gunfactor. Wat wij leveren heeft namelijk ieder bedrijf nodig. Maar wij hebben wel nog dat handje nodig om een deur open te maken.” Voor ABC geldt eigenlijk hetzelfde. “Als we binnenkort weer opengaan in de horeca, en dus ook onze vestiging in Sevenum, zouden we graag ‘reuring’ creëren via de clubkanalen van VVV. Die bieden een groot bereik, met veel volgers. Zowel vanuit Business als supporters. Een enorm netwerk om aandacht mee te verkrijgen. Want ons ‘CoronaVeiligheidsplan’ ligt klaar. Wij gaan het maximale doen. En met opgeheven hoofd het seizoen in!” klinkt het strijdvaardig van Linders’ kant.

Dohmen besluit: “VeTraNed/Paraat is de enige BHV-opleider in Nederland die überhaupt nog cursussen kon uitvoeren in Coronatijd. Dat lag aan de ontwikkeling van ‘Route BHV’. Het was een start. Daarmee konden we toch nog 25% van de reguliere omzet draaien. Ik verwacht richting juni weer 100% van de normale operatieomzet te behalen.” En of ‘Route BHV’ dan blijft?

“Dat is afhankelijk wat de markt wil, maar ik verwacht van wel. Een aantal grote klanten hebben inmiddels positief advies gegeven. Mensen moeten namelijk niet meer met z’n twaalven in één ruimte zitten. De kans op besmetting onderling is dan namelijk veel groter. En dus bieden wij een veel betere en veiligere oplossing voor de komende periode. Iedereen moet zichzelf weer opnieuw uitvinden. En daarbij maken wij gebruik van het netwerk van VVV. ‘Kun je voor mij dit deurtje openen?’ Exposure die je hebt door het in het netwerk te plaatsen is zeer evident. En dus brengt ook de Coronaperiode nieuwe kansen!”

 

Heeft u óók een successtory ervaren in óf dankzij het VVV-netwerk? Hoe groot of ‘bescheiden ook. Laat het ons weten! Dan komen wij graag bij u langs en lichten wij deze successtory wellicht uit in een volgende editie van de reeks ‘VVV-Succesverhalen’!

mf2