Menu

Successtory: ACS cleaning & Viking

dinsdag 3 december 2019

Als ambassadeur iedere klant aandragen bij andere bedrijven

Een partnerschap aangaan met VVV-Venlo is één. Een geslaagde win-win situatie creëren is stap twee. Maar er uiteindelijk een doeltreffende driehoekscombinatie van maken; dan hebben we een successtory te pakken binnen het VVV-Venlo Netwerk. En daar zijn we naar op zoek! Deze eerste editie: de succesvolle samenwerking tussen ACS Cleaning, Office Depot|Viking én VVV-Venlo.

Xander van de Kamp ( 47 ) en Bob Huibers ( 35 ) gaan er eens goed voor zitten. En dat mag ook, want beiden hebben een mooi verhaal te vertellen.

Van de Kamp, Directeur-Eigenaar ACS Cleaning trapt af, eerst over zijn eigen bedrijf: “We zijn sinds het seizoen 2003-2004 partner van VVV-Venlo. ACS Cleaning is begonnen als klein regionaal bedrijf. We zijn inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste schoonmaakbedrijven in de regio. En daarmee tevens ambassadeur voor klanten van ons. Iedere klant van ons proberen wij aan te dragen bij derde partijen. Zo probeer je elkaars netwerk te verstevigen, zodat ze uiteindelijk ook in de club kunnen gaan óf blijven investeren. Men ziet: we kunnen er wat uit halen, dus stoppen we er ook wat in.”

Huibers, Marketing Executive Communication & PR Europe bij Office Depot|Viking, kantoorartikelenleverancier in heel Europa en partner van VVV sinds 1 juni 2018: “Inderdaad, je gaat toch makkelijker met elkaar in gesprek. En dat bewijst dat zo’n netwerk, in dit geval geëngageerd door een voetbalclub, kan functioneren. Buiten exposure is dit één van de belangrijkste zaken die we uit het netwerk halen: handel. Je ziet vaak dat bedrijven een voetbalclub sponsoren omdat ze de corebusiness, voetbal, leuk vinden en sympathie voor de club hebben. Maar ik denk toch dat er nog veel meer in zit. Belangrijk is wél dat je dan ook kijkt wát je eruit haalt. En dat probeert te monitoren.”

En wat is nou die concrete successtory over beide bedrijven? Van de Kamp: “ Het contact met Office Depot|Viking is ontstaan in augustus 2018, bij de wedstrijd Utrecht-VVV. Ik raakte in gesprek met een vertegenwoordiger van het bedrijf. We hebben daar toen gepraat over de schoonmaak binnen Office Depot. Uiteindelijk hebben we, weliswaar een jaar na dato en diverse gesprekken met verschillende personen, een deal gesloten en zijn we vaste partner van Office Depot geworden op het gebied van schoonmaak. Vice versa werkt het echter ook. Concreet bestelt ACS Cleaning alle kantoorartikelen bij de mede-partner van VVV-Venlo. Van bureaus en stoelen tot kapstokken. “Ik probeer zoveel mogelijk bij klanten te kopen”, geeft Van de Kamp aan.

Maar er is meer. “Je probeert elkaar op allerlei vlakken te helpen. Ik probeer ook mijn eigen netwerk van klanten in te zetten. Een kruiwagen te zijn en mensen te verbinden. Soms pleeg ik even een belletje met een klant, zodat de sales-afdeling van Office Depot|Viking vervolgens kan bellen. Die gaan dan met elkaar aan tafel. Gaat toch nét even iets makkelijker” geeft Van de Kamp aan. Huibers: ‘’Onze accountmanagers die Europa breed met grote jongens om tafel zitten, komen ook bij VVV-Venlo. Daar proberen ze bedrijven die ze in het netwerk van VVV tegen komen, ook weer te verbinden aan eigen klanten. Dat is óók het nut van het VVV-netwerk: verbinden in de breedste zin des woords.‘’ Van de Kamp: ‘’We zorgen er met z’n allen voor dat binnen het VVV-netwerk bedrijven elkaar onderling gaan ondersteunen. Samenwerkingen tot stand brengen. We hebben nog zo’n voorbeeld: met Klaver Energie. Die is ook via het VVV-netwerk binnengekomen bij beide bedrijven.’’

Zo’n successtory is hét bewijs dat het partnerschap van VVV-Venlo een goede investering is. Van de Kamp: “We zijn destijds in de Gouden Gids Divisie gestart met sponsoren, omdat ik een netwerk wilde creëren in Venlo. Ik zat met mijn bedrijf namelijk oorspronkelijk niet in de stad. Mijn netwerk in Venlo moest dan ook groeien. En dan merk je: je spreekt tóch sneller mensen aan. En dat werpt z’n vruchten af. Je vijver om uit te vissen wordt snel groter. In 2016-2017 besloten we om shirtsponsor te worden.

Toen ik instapte had ik ‘nul verwachting’. Maar vanaf dag 1 heeft het ons veel opgeleverd. Als ik in mijn huidige klantenbestand kijk, dan kan ik met zekerheid zeggen dat 60% van de MKB-klanten uit het VVV-Venlo netwerk komt. Daarnaast, sinds we in het hogere segment van het partnerschap bij de club zitten, krijgen we ook de grote bedrijven binnen. Office Depot|Viking is daar een goed voorbeeld van. Het shirtsponsorschap draagt daarnaast bij aan de uitstraling van ons bedrijf. De exposure die het genereert is enorm. Heel veel mensen zien het. En van daaruit pak je door.”

Huibers: “Vanuit het VVV-netwerk zijn er een kleine 100 bedrijven die nu op welke manier dan ook klant zijn bij Office Depot|Viking. Dit hebben we met name ook gegeneerd via een actie: ‘Vriend van VVV, Vriend van Viking’. Je moet er dus wel zelf in investeren én het geluk hebben om op het juiste moment te komen. Daarnaast hebben we met de kaarten die in het partnerpakket zitten, de mogelijkheid om onze medewerkers te belonen voor goede prestaties óf de kaarten als incentive inzetten. Op die manier kunnen we iets teruggeven van de sponsoring aan onze medewerkers. Daarnaast is zichtbaarheid heel belangrijk. Als multinational waren we hier in de regio voorheen nauwelijks zichtbaar. Mensen hadden het over ‘dat grote gebouw daar langs de A67’. Wij merken nu dat dat wel verbeterd is.”

Investeren, dát is het toverwoord. “Je moet er gewoon veel energie insteken. Er komt niks aanwaaien”, zegt Van de Kamp. “Je moet absoluut bij de netwerkactiviteiten aanwezig zijn. Anders krijg je veel minder snel aansluiting. En tijdens de wedstrijd loop ik rond. Ik maak het liefst een praatje met iedereen die aanwezig is. Je moet je namelijk in het netwerk vastbijten. Je commitment tonen aan het netwerk van de club en vertrouwen kweken dat je blijft. In goede en slechte tijden. En dat loont!”

Heeft u óók een successtory ervaren in óf dankzij het VVV-netwerk? Hoe groot of ‘bescheiden ook. Laat het ons weten! Dan komen wij graag bij u langs en lichten wij deze successtory wellicht uit in een volgende editie van de reeks ‘VVV-Succesverhalen’!

mf2