Menu

Successtory DAJA Trading

vrijdag 24 april 2020

DAJA Trading ziet toch nog ‘sweet opportunities’ in Coronatijd

In Coronatijd worden veel bedrijven hard geraakt. Omzet loopt terug of valt soms helemaal weg. En dus moet je als ondernemer al je creativiteit in de strijd gooien om deze moeilijke periode te ‘overleven’. Netwerkpartner DAJA Trading is al drie seizoenen partner van het VVV-Venlo netwerk en bedacht zich géén moment. Hij zocht in deze tijd hulp in van dat zelfde netwerk van VVV-Venlo. Oprichter Dave Jacobs vertelt over zijn ‘Mini-Successtory in Coronatijd’.

“Het zal ongeveer eind februari zijn geweest, dat ik mijn ‘Paasinkopen’ deed. Als in- en verkoper van zoetwaren in de breedste zin van het woord, zoals koek, chocolade en snoep aan non-food retail (de Actions en Xenos’sen van deze wereld, met name ook ( 70% ) in het buitenland), was dát het moment om mijn Paashandel in te kopen. Dat enkele dagen later de ‘Coronakomeet’ insloeg, had niemand kunnen voorzien. Ook ik helaas niet.” En dus werden er begin maart 100 pallets Paashandel in Venlo afgeleverd: Paashazen, Paaseieren… “Eigenlijk al het Paassnoepgoed dat niet via andere Nederlands winkels verkrijgbaar is. Ik koop rechtstreeks in bij Milka (Mondelez). In het buitenland is het aanbod aan Paasartikelen namelijk nog veel groter. Daar is Pasen gewoonweg een veel groter feest.” Alles had hij moeten voorfinancieren, “want zo werkt het in de business”, zegt Jacobs. “1,5 oplegger vloog toen nog redelijk snel de deur uit, maar ik bleef toch met een hoop snoepgoed zitten.” 

“Hoe ga je daar iets aan doen?!”, moet de 40-jarige Venlonaar gedacht hebben. En dus brainstormde hij met zijn dochter enkele weken geleden een avond over ‘hoe dit verder aan te pakken’. Gezamenlijk kwamen ze op het idee om, naast 2000 Paashazen te doneren aan het VieCuri ziekenhuis, het netwerk van VVV-Venlo aan te spreken om een groot deel van de handelswaar aan te bieden tegen in ieder geval kostprijs. “Je moet toch proberen uit de kosten zien te komen in deze tijd. Ik had al met Djordi (Staaks, red.) gebeld om te vragen wat de mogelijkheden via het netwerk van VVV-Venlo waren. Die vertelde me over een nieuwe marktplaatstool die in samenwerking met partner Bundeling werd ontwikkeld. Echter twee dagen later belde hij mij en de tool was live!” Een gouden greep, want toen Jacobs via de tool zijn aanbod plaatste binnen het VVV-Venlo Netwerk kwamen de bestellingen nog diezelfde dag binnen. “Partners als ACS Cleaning, Vandeloo Wire & Fencing, INSynQ, Bartels Sloten & Sleutelspecialist, Coenen Interieurinrichting, Timmermans Tuinmeubelen, Coenders Bewindvoering en Levensexecuteur, Jathe én VVV-Venlo zelf namen binnen enkele dagen gezamenlijk een groot deel van mijn voorraad af. Veel van deze bedrijven wilden hun personeel een hart onder de riem steken. En zo wast de ene hand de ander… Een topactie voor ons bedrijf, mede mogelijk gemaakt door het VVV netwerk en netwerkpartner Bundeling!” En zo ondervond Jacobs, naast het bezoeken van de wedstrijd van VVV-Venlo met klanten, nóg een groot voordeel van zijn partnerschap bij VVV-Venlo. “Het partnerschap van VVV is laagdrempelig. Je komt makkelijk met veel bedrijven in contact. Dat is één van de vele voordelen!”

Xander van de Kamp (ACS Cleaning): ‘’Samen met mijn partner Susan ben ik 250 pakketten rond gaan brengen aan ons personeel, onderaannemers en uitzendkrachten om iedereen een hart onder de riem te steken in deze rare periode. Daarnaast hebben wij van Dave ook een aanvraag gekregen om bij hem werkzaamheden te doen als de crisis voorbij is, dus dat is dan weer een mooie SROI’’

Carla Coenders (Coenders Bewindvoering & Levensexecuteur): ’’In deze bijzondere tijd is het mooi om een extraatje te kunnen verzorgen voor de kinderen van onze medewerkers. Als er toch paaspresentjes ingekocht moesten worden, dan is het mooi dat het VVV-Venlo Netwerk hierin een uitkomst bied.’’

Peter Ouëndag (INSynQ): ‘’Voor de paasdagen wilde we onze collega’s ook wat positiefs meegeven. Het bericht van Dave kwam gewoon op het juiste moment waardoor wij ruim 50 pakketten hebben verstuurd naar onze collega’s. Een mooie match, Dave een aantal pakketten kwijt en wij blije medewerkers.’’

Arjan Pols (Vandeloo Wire & Fencing): ‘’In tijden als deze wilden wij als Vandeloo Wire & Fencing graag iets extra’s doen voor onze medewerkers. Wanneer daarmee een andere partner uit het VVV-Venlo Netwerk kan worden gesteund, is dat natuurlijk het mooist. De Paasactie van DAJA was daar een prachtig voorbeeld van!”

Maar ondanks het feit dat Jacobs de Paaspakketten (mede door een opkoper) kwijt is, voorziet hij voor de nabije toekomst wel een moeilijke tijd. ‘’Normaliter ga ikzelf én een collega met een reiskoffer met nieuwe artikelen langs (potentiële) klanten. In deze Coronatijd heb ik echter geen fysieke afspraken. Mede hierdoor heb ik op dit moment een omzetderving van ongeveer 70% en zie ik mijn opgebouwde reserves langzaam verdampen. Daarnaast had ik tot voor kort zes personen in dienst. We hebben al moeten beslissen dat we aflopende contracten niet verlengen. We zijn nu nog maar met z’n vieren. En verder ‘downscalen’ kan ook niet, want dan kom ik op een later moment weer in de problemen. Niemand weet hoelang het duurt. Ik kan alleen hopen dat deze periode niet te lang duurt.”

Toch ziet ras VVV-supporter Jacobs (“ik bezoek De Koel als sinds m’n tiende en reisde de club ook achterna toen ze 19e stond in de eerste divisie!”) het absoluut niet zwart in en blijft hij redelijk positief: “Veel mensen gaan niet op vakantie vanwege de maatregelen. De thuisblijvers zullen zichzelf en hun kinderen toch willen verwennen. Wat gaat men dan doen: naar de winkel om een waterpistooltje te kopen. Én tevens een zakje snoep of een pak koekjes. Zoetwaren blijven toch vaak een impulsaankoop hè.”

En zo ziet Dave Jacobs van DAJA Trading toch nog altijd ‘sweet opportunities’ in deze moeilijke tijden.

mf2