Menu

Successtory: Emozi en Social Banana

donderdag 6 februari 2020

In de maand december van het vorige kalenderjaar trapten we af met de eerste editie van de successtory. Een mooie en succesvolle samenwerking tussen de bedrijven ACS Cleaning en Office Depot|Viking, die tot leven kwam binnen het VVV-Venlo Netwerk. Het duurde niet lang of we hadden alweer een bijzonder succesverhaal te pakken, namelijk de meer dan noemenswaardige driehoeksrelatie tussen Emozi, Social Banana en VVV-Venlo.

De 50-jarige Eric Titulaer, founder en designer van het bedrijf Emozi en de 23-jarige Niek Bastiaens, oprichter van Social Banana, schudden elkaar maar weer eens de handen. Voor hen beide is het inmiddels de normaalste zaak van de wereld geworden. Een samenwerking tussen een bedrijf uit Roermond en eentje uit Venlo, die mede door toedoen van het VVV-Venlo Netwerk tot stand is gekomen.

Titulaer, die onlangs met zijn bedrijf nog de nieuwe fanshop van Covebo Stadion - De Koel - realiseerde, legt uit wat Emozi precies doet: ‘’Wij verzorgen driedimensionale presentaties op diverse beurzen, events maar ook voor winkels of bijvoorbeeld de fanshop van VVV, van ontwerp tot realisatie. We proberen hierin de nadruk op de emotie te leggen, zodat de bezoeker van de desbetreffende ruimte geprikkeld wordt om meer te weten te komen over het product of de dienst die een bedrijf daar presenteert.’’

Aan de overkant van de tafel zit Bastiaens, oprichter van Social Banana, die het verhaal achter die in het oog springende banaan vertelt: “Wij maken de banaan open vanuit de achterzijde en niet vanuit de steel, dat maakt online het verschil. Veel ondernemers zijn bezig op social media vanuit de steel. Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat veel ondernemers bezig zijn met social media zonder er écht goed over na te denken. Voordat wij beginnen met social media brengen wij tijdens een brainstormsessie de doelstellingen en strategische keuzes van de ondernemer in kaart. Vervolgens ontwikkelen wij een strategisch plan die de rode draad vormt voor de online content op verschillende kanalen. Deze werkwijze werpt op lange termijn veel beter zijn vruchten af. Wij ontzorgen van strategie tot en met uitvoering en monitoring.”

Twee bedrijven dus, die uiteraard beide een eigen doel voor ogen hebben. Maar hoe zijn deze twee partners van de Venlose voetbalclub nu eigenlijk met elkaar in aanraking gekomen? “Ik deed zelf weinig tot niets aan social media met mijn bedrijf, maar ik wist wel dat het noodzakelijk was. Na enkele bedrijven te hebben bekeken in samenwerking met VVV-Venlo viel mij meteen op dat bij Social Banana ‘jonge gastjes’ zaten en dat sprak mij aan. Daarnaast was ik erg gecharmeerd van de huisstijl en het verhaal rondom de banaan dat achter het bedrijf zit. Toen zijn we na enkele gesprekken eraan begonnen en ik weet ook dat het ontwikkelen van social media tijd nodig heeft, maar ik zie dat er iets gebeurt en tot dusver ben ik erg te spreken over de samenwerking. Op 1 januari wilde ik de website actueel hebben en die deadline werd ook gehaald”, aldus een meer dan tevreden Titulaer.

Een traject dat nog helemaal niet zo lang bezig is en daar is Bastiaens zich ook bewust van: “We hebben in een brainstormsessie van één à twee uur alle doelstellingen van Emozi in kaart gebracht. We zijn terug naar de basis gegaan waar ook een stukje design erg belangrijk is voor ons. Kijk maar naar bedrijven zoals bol.com en Coolblue. Je ziet meteen welke berichten afkomstig zijn van deze bedrijven en dat moet uiteindelijk ook gaan gebeuren bij Emozi. Mensen moeten het logo gaan herkennen en overgaan te actie.”

Zowel Titulaer als Bastiaens zijn creatief ingesteld en merken gedurende het proces dat ze ontzettend veel aan elkaars creativiteit hebben en dat ze elkaar graag ondersteunen. Om vervolgens de successtory verder vorm te geven is het echter van belang dat de twee ondernemers elkaar binnen het VVV-Venlo Netwerk ook gaan aanbevelen aan andere bedrijven. Zo weet ook Titulaer, die onlangs met zijn bedrijf de opzet van de mogelijk nieuwe skyboxen op touw zette: “Zo’n skybox is natuurlijk ideaal voor bedrijven die naar De Koel komen om puur ‘business te doen’. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat je tijdens de wedstrijd in een skybox vaak met de rug naar het veld zit, hoe lullig het ook klinkt. Maar sommige bedrijven hebben daar gewoon behoefte aan: netwerken. Potentiële nieuwe ondernemers, die ook voor het VVV-Venlo Netwerk zeer interessant kunnen zijn.”

Bastiaens is bijvoorbeeld een fervent supporter van VVV-Venlo en begrijpt dat sommige ondernemers het niet zien zitten om business te doen op de tribune tijdens een wedstrijd: “Ik ben bijvoorbeeld erg fanatiek als het om VVV gaat en wil daarom geen enkele minuut missen. Hierdoor vind ik het soms lastig om over business te praten als VVV aan het voetballen is. Na de wedstrijd is daar voldoende ruimte voor. Óf uiteraard, tijdens een netwerkactiviteit.”

Titulaer is ter vergelijking wat minder fanatiek op de tribune, maar heeft genoeg ervaring in het ondernemersleven en is een groot fan van netwerkevents. Hij raadt andere partners dan ook aan om eens grondig het VVV-Venlo Netwerk te gaan bekijken: “Elk bedrijf heeft bepaalde zaken nodig en daarom is het van belang dat ondernemers juist in het netwerk gaan kijken of daar een bedrijf in zit dat iets voor je kan betekenen. Want uiteindelijk is dat misschien andersom ook weer het geval. Je moet elkaar iets gunnen en dan geniet je er alleen nog maar meer van om je verhalen te delen op wedstrijddagen van VVV-Venlo.”

Daar sluit ook Bastiaens zich volledig bij aan: “Zeker, je moet de kennis die je hebt delen met anderen. Ik heb altijd geleerd, als je iets geeft moeit je niet direct verwachten dat je iets terugkrijgt, dat komt op termijn vanzelf wel!”

Heeft u óók een successtory ervaren in óf dankzij het VVV-netwerk? Hoe groot of ‘bescheiden’ ook. Laat het ons weten! Dan komen wij graag bij u langs en lichten wij deze successtory wellicht uit in een volgende editie van de reeks ‘VVV-Succesverhalen’!

mf2