Menu

Successtory LINKIT en Customs Support

donderdag 21 januari 2021

'Elkaar tegen gekomen op het juiste moment...'

Dat het bijzondere tijden zijn, dat weten we inmiddels allemaal. Vanuit het VVV-Venlo-Netwerk zijn we continue opzoek hoe we verbindingen kunnen leggen tussen bedrijven. Aan de reeks van Successtories voegen we er weer een toe: de samenwerking tussen LINKIT en Customs Support.

Onlangs spraken we met Rico Kuijpers van LINKIT en Jelle Mulders van Customs Support. Beide heren zijn recent lid geworden van de Young Businessclub van VVV-Venlo en hebben elkaar zo leren kennen. We blikken terug met hen op het ontstaan van de samenwerking, hoe ze de toekomst zien én wat daarin de rol van het VVV-Venlo Netwerk zou kunnen zijn.

Rico Kuijpers ( 33 ), Business Development Manager bij LINKIT trapt af. In het seizoen 2008-2009 was hij zelf nog actief als voetballer in de selectie van de Venlose Koelclub en beleefde hij mooie momenten. Kampioen worden van de Jupiler League en deel uitmaken van een selectie die voetballers herbergde als Keisuke Honda en Ruben Schaken. Het was voor hem een mooie leerschool. Inmiddels acteert hij aan de andere zijde van de kalklijnen. Kuijpers is sinds december 2019 werkzaam voor het IT-bedrijf LINKIT, dat gespecialiseerd is in het ondersteunen en werken aan complexe IT-vraagstukken, op verzoek senior IT-professionals beschikbaar stelt en de kennis van huidige IT-teams versterkt door middel van training. Het coronavirus spaart ook LINKIT niet. Kuijpers: “Mooie relaties in de luchtvaart zoals KLM en Transavia hadden én hebben het nog steeds erg zwaar waardoor er minder werd ingehuurd. Daar tegenover stond echter weer het aantrekken van nieuwe relaties zoals ASML en Ahold. Én, niet te vergeten, nu dus ook Customs Support.”

Jelle Mulders ( 27 ), werkzaam in de rol van Business Development Manager bij Customs Support & Van Tienen Group (Part of Customs Support) reageert verheugd: “Dat klopt inderdaad!” Customs Support is de neutrale en dynamische partner voor douanezaken in Europa. “Wij verzorgen het klaarmaken van zowel import als exportdocumenten en alles wat daarbij komt kijken. De coronacrisis heeft Customs Support dan ook zeker geraakt, echter niet in negatieve zin. De verwachting is zelfs dat de Brexit het bedrijf daarnaast juist een positieve boost gaat geven. Om alle klanten in de toekomst te kunnen bedienen maakt het bedrijf op dit moment digitaliseringslagen en wordt er volop extra personeel aangenomen om de verwachte groei te kunnen managen.”

En daarmee slaat Mulders de spijker op zijn kop. De directe link tussen beide bedrijven hebben we daarmee meteen te pakken. “Tijdens een event, georganiseerd aan het begin van het seizoen vanuit de Young Businessclub, leerden we elkaar kennen”, geeft Kuijpers aan. Niet veel later besloot Kuijpers contact op te nemen met Mulders. Die bracht hem weer met de IT-manager van het bedrijf in contact. “De heren zijn met elkaar in gesprek gegaan via ‘MSTeams’ en vervolgens heeft Rico hem uitgenodigd om deel te nemen aan een webinar gehost door LINKIT”, geeft Mulders de route aan. “We kwamen er toen achter dat LINKIT wel eens een grote bijdrage kon leveren aan de automatiseringsvraagstukken waar we op dit moment mee worstelen en waar ze ons bij kunnen ondersteunen“. Mulders en zijn team werden enthousiast door het verhaal: “Tijdens de webinar kwam naar voren dat LINKIT gespecialiseerd is in zaken waar wij naar op zoek zijn. Er ontstond een klik en we hebben intern besloten dat we hierop in moesten spelen.’’ Kuijpers sluit daarop aan: “LINKIT zal voornamelijk kennis aandragen door middel van het leveren van IT-professionals, die Customs Support gaan ondersteunen binnen het bedrijf. Daarnaast staat Customs Support ook open voor andere grote vraagstukken binnen het IT-verhaal.”

Mulders bedrijf verwacht dus een expansieve groei: “Om onze verwachte groei door te kunnen maken zullen we volop inzetten op digitalisering en automatisering. LINKIT zal ons hierin gaan ondersteunen.’’ Kuijpers beschrijft een summiere casus van de opdracht: “Customs Support heeft aangegeven volgend jaar een enorme groei te verwachten in de op te maken douane documenten. Waar het nu in sommige gevallen nog lang duurt om een document op te maken, moet dit op den duur sneller gaan. LINKIT gaat Customs Support ondersteunen en begeleiden bij het optimaliseren en automatiseren van het hele douane aangifteproces.’’ “Maar..”, geeft Mulders ook meteen aan, “..dat zal niet ten koste gaan van onze medewerkers, we hebben namelijk iedereen hard nodig. LINKIT zal een wezenlijke bijdrage gaan leveren aan onze ambitie om de allergrootste van Europa te worden in onze branche.’’

En dat terwijl de ontmoeting eigenlijk puur op toeval berust. “We waren er eigenlijk nog helemaal niet naar op zoek, maar uiteindelijk kwamen we elkaar tegen op het juiste moment”, geeft Mulders aan. En dat gebeurde bij een evenement van de Young Business Club van VVV-Venlo. Wederom een samenwerking dus, die ontstaan is binnen het VVV-Venlo Netwerk. Kuijpers stellig: ‘’Zonder dat netwerk was dit contact er zeker niet geweest.’’ Mulders vult aan: ‘’Het prettige aan de events van de Young Business Club is dat je allemaal alleen gaat omdat je individueel lid bent. Er zijn geen vaste groepjes en iedereen heeft dezelfde belangen.’’ Kuijpers benoemt ook de opzet van de Young Business Club die hem enorm aanspreekt: “We hebben zelfs een groepsapp om gemakkelijk op de hoogte te blijven van wat er allemaal speelt. Daarnaast worden er door de hechte groep ook zelf evenementen georganiseerd, al is dat nu even allemaal uiteraard even wat minder vanwege de coronamaatregelen.’’

En ondanks het feit dat die op dit moment roet in het eten gooien, looft Mulders het principe van netwerken in de Businessclub van VVV-Venlo: ‘’De combinatie van de wedstrijd, waarbij het draait om het amusement en het samen zijn met klanten én de events die georganiseerd worden maakt het dat de businessclub van VVV-Venlo uniek is hier in de regio’’. De events, waarbij het netwerken met nieuwe prospects centraal staat en het belang van netwerken groter is, spelen een rol bij het lidmaatschap van beide heren. Kuijpers hierover: ‘’Partner zijn bij VVV is veel meer dan alleen negentig minuten voetbal kijken. Met alle events er omheen weet de Businessclub van VVV-Venlo het verschil te maken tegenover andere businessclubs. En daar worden mooie connecties gemaakt, zo blijkt maar weer…”

De fundering voor een mooie samenwerking is gelegd. Mede dankzij het netwerk van VVV-Venlo. Heeft u óók een successtory ervaren in óf dankzij het VVV-netwerk? Hoe groot of ‘bescheiden ook. Laat het ons weten! Dan komen wij graag bij u langs en lichten wij deze successtory wellicht uit in een volgende editie van de reeks ‘VVV-Succesverhalen’!

mf2