Menu

Systemec, de beste verdediger van VVV

maandag 26 april 2021

Niet leiden in nieuwste techniek, maar betrouwbaar platform aanbieden

Systemec, hét datacenter van de regio én 20 jaar netwerkpartner van VVV-Venlo, is altijd in beweging. Het bedrijf van directeur-eigenaar Sjoerd Derkx ( 40 ) beweegt zich in een zeer dynamische branche met ontwikkelingen op dagelijkse basis. Samen met zijn Manager Internet Services, Marco Teelen ( 49 ) neemt hij de laatste trends onder de loep.

“Alles gaat tegenwoordig in de Cloud.”, weet Teelen. Dat is de hype van het moment. Maar onze branche is altijd in beweging en verandert steeds.” Eén van de volgende trends, waar de Tech-specialisten zich nu alweer op focussen is het thuiswerken, uiteraard ingegeven door corona. Derkx: “Het personeel van veel bedrijven werkt nu in de thuissituatie. De volgende trend is dat het beveiligingsniveau en het applicatiebeheer daar naartoe gebracht gaan worden.” Teelen vult aan: “Dat gebeurt nu al, maar het is niet altijd slim om hierin de voorloper te zijn. Ik zeg altijd: je hoeft niet te leiden in de nieuwste techniek. Maar zorg dat je een betrouwbaar platform biedt. Dat is altijd veel belangrijker dan de eerste te zijn!”

Een wijselijke opmerking van de Manager Internet Services. Sjoerd Derkx gaat daarop verder: “Data wordt nu steeds belangrijker. Data is het kapitaal van de organisatie. Men gaat hier steeds meer over nadenken. Was het eerst: data moet snel te benaderen zijn! Nu gaat men zich realiseren: wat als ik het kwijt ben? Simpel gezegd is het bij ons zo dat je ‘een kluisje’ krijgt. Daar zet je je data in. Onze taak is om het te beveiligen én te behouden.”

Hoe kan Derkx dat beloven, in een wereld vol hackers en cybercrime? Teelen springt hem bij: “Generiek leunt onze strategie wat dat betreft op beveiliging en training van mensen. Denk altijd aan de zwakste schakel. Onze corebusiness bestaat uit drie pijlers: het datacenter, daarnaast álles wat met netwerken te maken heeft en als derde: dienstverlening. Alle drie die pijlers worden geraakt als we met klanten spreken over beveiliging. Onze boodschap aan bedrijven, als zij willen investeren in beveiliging, is: investeer ook in training van de eindgebruiker. Ga er niet zomaar vanuit dat iedereen het gewoon maar snapt. Bewustmaking van de klant is daarom één van onze speerpunten.”

Derkx is zich bewust van de uitdaging die bij nagenoeg ieder bedrijf speelt: “IT-specialisten zijn vaak het ondergeschoven kindje. Maar met de komst van de AVG-wetgeving is het verplicht om goed met je informatie- en beveiligingsbeleid bezig te zijn. Dat moet op de agenda staan van een MT. Als jij klant van ons bent, nemen we die verantwoordelijkheid. Wij hebben verwerkersovereenkomsten opgesteld. Gaan we beide akkoord? Dan gaan we het op die manier ook doen. Wij hebben altijd de ideaalsituatie voor ogen, maar overleggen met de klant. Welk risico wil de klant nemen? Is dat risico te groot? Dan doen we het niet.”

Over risico’s gesproken. Phishing is de laatste tijd een ‘modetrend’ in de automatiseringsbranche. Teelen legt uit: “Bij phishing, letterlijk: ‘vissen’, gaat de hacker op onderzoek. Hoe zit het bedrijf in elkaar? Is het interessant, dan wordt het bedrijf ‘getarget’. Er hoeft maar één persoon binnen de organisatie te klikken op een phishing-mail en er kan al een pakketje geïnstalleerd zijn op de bedrijfsserver. Vervolgens slaat de hacker ongemerkt zijn slag. Om personeel te trainen in het herkennen van phishing, hebben we nu een speciale campagne ontwikkeld. Die training zit bij ons in de service. We schenken veel aandacht aan preventie en aan het ‘opleiden van onze klanten’.”

Systemec moet dus te allen tijde slimmer zijn dan de hacker. In voetbaltermen rijst dan de vraag: ‘Hoe wordt Systemec de beste verdediger van VVV-Venlo?’ Teelen verwoordt het als een échte trainer: “Dan gaat het erom: hoe dek je de aanvaller af? Dat kan niet één speler doen. Dat is, net als op het veld, teamwork. En dat betekent in onze termen: gelaagd. Als er dan tóch tegen gescoord wordt, dan kun je de wedstrijd alsnog winnen. Omdat je de back-up terug kunt zetten bijvoorbeeld. Je moet het muurtje altijd zó hoog maken dat Messi niet meer zelf wil schieten, maar besluit de bal dan maar af te leggen...” Derkx besluit: “Wereldwijd is er altijd wel iemand de pineut, maar dat wil niet zeggen dat de rest van de wereld daar niet van kan leren. Algoritmes leren snel. En zo proberen we met z’n allen één team met superverdedigers te creëren!”

mf2