Menu

Systemec, spin in het online web

maandag 12 april 2021

Twintig jaar partnerschap. Het is iets wat in deze tijd nog maar sporadisch voor komt. Systemec en VVV-Venlo laten zien dat het kan. De bevlogen Directeur/Eigenaar Sjoerd Derkx ( 40 ), vertelt samen met zijn collega’s Marco Teelen, Manager Internetservices ( 49 ) én Florian Lauterman, Manager Marktdevelopment ( 40 ) gepassioneerd over het bedrijf en het partnerschap met VVV-Venlo.

“We begonnen destijds letterlijk onderaan”, begint Derkx. “Twintig jaar geleden stond VVV op de laatste plaats eerste divisie. [lachend] We moesten ze letterlijk ‘uit het slijk trekken’!” Maar het is een goed partnerschap gebleken. Twintig jaar later bestaat het nog steeds. “Ik zeg altijd: bij dit partnerschap gelden de drie V’s: vriendschap, vreugde en voetbal. We zijn letterlijk meegegroeid met VVV in het Noord-Limburgse. Vanaf begin af aan voelde we ons er thuis. We werden serieus genomen. En feit is, dat er geen andere concurrerende Businessclub in Noord-Limburg bestaat. Het biedt meerwaarde. Of je voetbal nou leuk vindt of niet. VVV-Venlo heeft een netwerkorganisatie die ons heeft geholpen met het verder uitbouwen van onze organisatie door bekendheid te creëren, door relaties op te doen zowel nationaal als internationaal, en goodwill te creëren. Het is gewoon één groot uithangbord. Teelen springt daarop in: “Daarnaast vinden we voetbal gewoon leuk en doen we aan maatschappelijke betrokkenheid in onze regio. Dat vinden we heel belangrijk. Regiobetrokkenheid en loyaliteit aan de club.”

Het contact ontstond in de begintijd van Marco Bogers. De Algemeen Directeur zit inmiddels ook alweer ruim twintig jaar bij de club. Teelen: “Wij hebben zelf ook weinig verloop in medewerkers. We zijn nu met 22. Voor veel klanten zijn we het externe geheugen.” Sinds het begin van het sponsorschap bij VVV-Venlo is er ook in de branche waar Systemec werkzaam is, veel veranderd. Derkx: “Het fenomeen internet heeft alles veranderd. Het is gemeengoed geworden. Destijds moesten we iedereen uitleggen dat ze mail of internet moesten gaan gebruiken en de fax konden vervangen. Nu kunnen ze niet meer zonder.”

Wat er de komende 20 jaar dan gaat gebeuren? Teelen: “Iets wat we allemaal nog niet kennen. Het gaat zo snel.” Dat rijst de vraag: hoe kun je dat als bedrijf dan monitoren?” Daar is Derkx heel duidelijk in: “We zijn aangesloten bij verschillende brancheorganisaties die ons informeren. Maar we luisteren ook met name naar onze klanten. Wat hebben ze nodig? Wij maken graag een maatpak. Daarvoor lees ik ook bijvoorbeeld jaarverslagen van mijn klanten en branchejaarverslagen. Daar worden we allemaal wijzer van. En we worden goed gevoed door onze leveranciers. Als je mee wil bewegen, moet je voor dat alles wel constant open staan.”

Derkx vind dat Systemec onderscheidend is in de regio. “Wij zien IT-bedrijven in de regio niet als concurrenten, maar als con-collega’s. Wij zijn namelijk uniek in deze regio: er is maar één datacenter hier. Wij hebben het zo ontwerpen dat ICT-bedrijven 24/7gebruik kunnen maken van onze faciliteiten, zonder dat daar een Systemec-medewerker bij hoeft te zijn.” Teelen: “Wij hebben een goede verstandhouding met andere bedrijven. We moeten juist elkaars kracht gebruiken: wij willen graag de spin in het web zijn op de marktplaats die nu online nu steeds groter wordt.”

Naast de uitdaging die Corona allemaal met zich meebrengt, heeft Systemec zich tot doel gesteld meer in Duitsland te creëren. “Vandaar is Florian ook in dienst getreden.”, aldus Derkx. “Je kunt in Duitsland niet hetzelfde verkoopapparaat toepassen als in Nederland. Daar is het eerst investeren in de relatie, dan pas zakendoen. Zeker als Nederlandse partij. Wat dat betreft focussen we ons nu op NordRhein Westfalen, een gebied net zo groot als heel Nederland.”

Teelen vervolgt: “In Nederland zijn we met name aan het onderzoeken hoe wij onze tak van sport nu letterlijk over de bühne kunnen brengen. De grootste uitdaging daarbij voor ons is om aan te tonen wat ons nou daadwerkelijk onderscheidt van een online hosting-portal? We zijn laagdrempeliger, er zit ‘een gezicht’ achter de organisatie én we spreken dezelfde taal.” Derkx sluit daarbij aan: “Wij kennen elke klant. En zij kennen ons. Dat is belangrijk, met name ook als je bijvoorbeeld een bedrijf bent wat veel te maken heeft met patiëntendossiers en AVG. Wij kunnen alles aantonen, weten tot in detail hoe iets beveiligd is én we hebben ons de bijbehorende juridische kennis eigen gemaakt. Het mooie is: bijna ieder bedrijf heeft daarmee te maken. Zorgklanten, maar ook anderen. Denk aan VVV zelf: spelersgegevens zijn kritisch en vertrouwelijk. Wij hanteren daarin allemaal zelfde methodiek. De wijze van opslag en encryptie is in principe hetzelfde. Onze werkwijze: eerst altijd de techniek, daarna in gedrag sturen. Denk bijvoorbeeld aan ‘Phising-trainingen’. Heel interessant: mensen trainen, dat maakt voor iedereen het leven wat makkelijker. Want écht: gebruikers in je organisatie hebben die niks van IT afweten, dat is gewoon gevaarlijk!”

mf2