
Mijn naam is Niek Bastiaens en ben mede-eigenaar van Social Banana. Naast Social Banana hebben we twee andere labels, namelijk ‘Digital Banana’ en ‘Grow Banana’. Met deze drie labels kunnen wij bedrijven, instanties en non-profit organisaties volledig ondersteunen met hun marketingactiviteiten. Bij VVV-Venlo zijn wij marketingpartner voor het Strategisch Strijdplan ’22-‘25 én Marketingpartner voor de VVV-Foundation.
Ik heb een echt VVV-clubhart. Ik ben al van jongs af aan supporter van VVV. Mijn vader was ‘vriend van’ VVV en ik mocht altijd mee. Later kreeg ik de leeftijd dat ik graag met vrienden naar de wedstrijden toekwam. Ik zat altijd op W4 langs het uitvak. Dat heb ik een aantal jaren gedaan, maar eindigde vervolgens toch weer in de sponsorruimte naast mijn vader. Tot een jaar of vijf geleden. Ik startte mijn eigen onderneming en dacht: ‘Wat is er nu leuker dan mij aan te sluiten bij een club waar leeftijdsgenoten en gelijkgestemden rondlopen?’
Ik was de jongste aanmelder ooit bij de Young Business Club (YBC) van VVV-Venlo; ik was namelijk 22 jaar jong. De YBC is een netwerkclub voor jonge professionals tussen de leeftijd 25-40 jaar. Ik werd toch toegelaten.
Sinds dit jaar ben ik voorzitter van de YBC. Het bestuur bestaat uit vijf personen, waarbij ieder zijn eigen taak heeft. Ik ben een allrounder en houd mij bezig met het organiseren van activiteiten, profilering van de YBC en online communicatie. De club bestaat nu uit 35 tot 40 leden, waarbij we als doelstelling hebben om de verhouding man/vrouw te gaan veranderen. Momenteel is deze uit balans.
Helaas wordt de YBC binnen VVV-Venlo nog te vaak gezien als een aparte businessclub. Er zijn zeker wel overkoepelende activiteiten met het VVV-netwerk, waarbij de YBC mag aansluiten, maar verder wordt er nog te weinig de koppeling gezocht met de kennis van de jonge talenten. Als voorbeeld; employer branding is bij veel organisaties een uitdaging. Men vindt het lastig om jonge mensen aan zich te binden. Geef ons een podium, wij denken graag over dit soort uitdagingen mee.
VVV over vijf jaar
Mijn droomscenario…Ik zie VVV-Venlo wel in een nieuw multifunctioneel stadion, in een soort van ‘Papendal’ setting. Een setting waarbij naast VVV ook diverse andere sportinitiatieven zich gaan vestigen. Een stadion met voldoende sponsormogelijkheden en een nog grotere achterban, waarbij het Duitse netwerk steeds interessanter gaat worden. Dat we een team hebben en technische staf die weten hoe we moeten investeren in de toekomst, zodat we een stabiele club worden in de Eredivisie.
Een realistisch scenario is dat VVV-Venlo nu plannen presenteert die daadwerkelijk gerealiseerd worden, ook voor de supporters zelf. Dat ze houvast hebben en iets om naar uit te kijken. Een duidelijk plan voor het stadion, met uitsluitsel over verbouwing of nieuwbouw.
Niek Bastiaens
Mede-eigenaar Social Banana