
Guus Pennings startte vorige week als algemeen directeur bij VVV-Venlo. Daarmee breekt een nieuwe fase aan voor de club en Pennings kijkt ernaar uit om in die nieuwe fase aan het roer te staan in Covebo Stadion – De Koel –.
De veertigjarige Pennings groeide op in Horst en voetbalde tot zijn 25ste bij partnerclub Wittenhorst. Hoewel het hem naar eigen zeggen ontbrak aan talent, speelde hij hier toch een aantal seizoenen in het eerste elftal voordat hij door een zware knieblessure moest stoppen. Daarna was Pennings regelmatig in De Koel te vinden en was hij ook seizoenkaarthouder. “VVV was eigenlijk mijn eerste kennismaking met het betaald voetbal. Ik weet nog dat ik als tienjarig jongetje met mijn vader voor het eerst naar een wedstrijd van VVV tegen Ajax ging. Ik was erg onder de indruk van het stadion en de wedstrijd. Je hoort vaak dat jonge kinderen fan worden van de club waar ze voor het eerst komen. Dat geldt in mijn geval ook, want ik heb daarna regelmatig wedstrijden bezocht en zeven jaar lang een seizoenkaart gehad.”
Pennings woont inmiddels alweer enkele jaren in het Brabantse Heeze met zijn vriendin en twee kinderen, maar de band met VVV is altijd intact gebleven. “Hoewel het bezoeken van wedstrijden lastiger werd omdat ik mijn eigen carrière in de sport opbouwde, ben ik door mijn werk wel altijd contact blijven houden met de club.” Het was voor Pennings al snel duidelijk dat hij in de sport zou gaan werken. Hij volgde een opleiding tot docent lichamelijke opvoeding, maar kwam er al snel achter dat het werk als docent niet zijn roeping was. “Nadat ik mijn diploma behaalde, heb ik de opleiding sportmanagement nog gevolgd en daarna kon ik direct aan de slag gaan bij sportmarketingbureau Triple Double. Daar heb ik een hele fijne periode gehad waarin ik me heb kunnen ontwikkelen op het gebied van sport, commercie en media.”
Ervaring in het voetbal
Na zeven jaar bij Triple Double klopte PSV aan bij Pennings, die de overstap maakte naar het voetbal. “Ik werd gevraagd om daar manager marketing te worden en gaandeweg kwam daar ook de verantwoordelijkheid voor media bij. In die functie heb ik voor het eerst kennisgemaakt met de dynamiek van het voetbal en dat sprak me direct enorm aan. Uiteindelijk heb ik bij PSV zeven mooie jaren gehad waarin ik ook drie kampioenschappen van dichtbij heb mogen meemaken.” Vervolgens ging Pennings aan de slag bij multinational Philips, waar hij in een hele andere wereld terechtkwam. “Ik heb destijds bewust de keuze gemaakt voor een uitdaging in het corporate bedrijfsleven. Niet omdat dat per se bij mijn karakter past, maar wel omdat ik vond dat ik die ervaring nog miste. De afgelopen vijf jaar ben ik verantwoordelijk geweest voor het merk Philips en de strategische partnerships in de Benelux. Daarbij heb ik veel geleerd, maar uiteindelijk gaat er voor mij niets boven de dynamiek die ik kende en gewend was uit de sportwereld.”