
Voetbalwedstrijden bezoeken in andere landen. Het gebeurt steeds meer en ook in Covebo Stadion – De Koel – zijn steeds meer supporters en zakelijke gasten van over de grens te vinden. Vooral Duitsers weten de weg naar VVV-Venlo steeds beter te vinden. En dus is het hoog tijd om een aantal van die Duitse VVV’ers aan het woord te laten.
Dat de komst van Duitsers naar De Koel de afgelopen jaren is toegenomen merkt ook Robert Pinior. Hij is als ‘Deutschland Verantwortlicher’ van VVV het aanspreekpunt voor de Duitse partners en ook die zijn er de laatste jaren steeds meer bij gekomen. “Voor bedrijven hebben wij het grootse grensoverschrijdend netwerkplatform in de regio opgebouwd. Dat maakt het VVV-Venlo Netwerk ook in Duitsland interessant. Meer dan veertig Duitse bedrijven zijn al partner van VVV en het doel van bijna al die bedrijven is hetzelfde: zakelijke contacten ontmoeten uit een markt die voor hen nog niet zo bekend is, maar toch om de hoek ligt.”
Daarnaast is VVV volgens Pinior ook interessant voor bedrijven om zakelijke relaties mee naartoe te nemen. “Veel zakelijke relaties van Duitse bedrijven worden een aantal keer per seizoen in de businesslounges van grote Bundesliga-Clubs uitgenodigd, maar dat heb je op een gegeven moment ook wel gezien. Met een bezoek aan VVV kunnen onze partners iets bijzonders aanbieden aan hun zakenrelaties. Ook al is het hier niet zo groot en indrukwekkend als bij een Duitse club die in de Champions League speelt, ik heb nog nooit een Duitse gast horen zeggen dat hij het niet leuk vond bij VVV. Juist omdat het hier anders is dan wat ze gewend zijn. Hier is alles veel meer familiair, toegankelijk, persoonlijk en authentiek. De afgelopen jaren hebben we er hard aan gewerkt om dat echte VVV-gevoel ook bij de Duitse grensregio bekend te maken. Daar zit nog veel meer potentie in, maar ik denk dat dit nu al best aardig gelukt is.”
VVV als belangrijke zakelijke partner
Raphael Braun uit Mönchengladbach is met zijn bedrijf Veto gevestigd in het Rhein-Energie-Stadion in Keulen en is als sponsor verbonden aan veel Duitse, Belgische en Nederlandse clubs. Met zijn branding agency is hij een grote speler op het gebied van led-boarding en andere reclame in voetbalstadions. Ook voor hem is VVV de laatste jaren steeds interessanter geworden. “We zijn sponsor geworden van VVV omdat we na Duitsland en België vanaf 2020 ook in Nederland actief wilden zijn. Het werkt bij VVV eigenlijk hetzelfde als in Duitsland, want ze zijn net zo professioneel. De sponsoring is hier echter op een andere en positieve manier leuk vergeleken met Duitsland.”
Voor Veto is de ligging van VVV erg interessant, zo vertelt Braun. “Voor ons als sponsor zijn het economisch sterke gebied rondom Venlo, de nabijheid van het Rijnland en de korte afstanden in Nederland zeer aantrekkelijk. Er zijn verschillende Duitse sponsors in Venlo en we waarderen de groeiende uitwisseling enorm. Zeker nu alles op het gebied van corona weer wat normaler wordt, kan het netwerken met elkaar echt beginnen. Als sponsor word je bij VVV veel individueler behandeld dan op de grotere Duitse markt, wat wij als erg prettig ervaren. VVV speelt een zeer actieve rol in het bij elkaar brengen van verschillende sponsoren. Dat helpt ons natuurlijk enorm bij het leggen van nieuwe zakelijke contacten.”
Duitse liefde voor VVV
VVV wordt dus steeds populairder bij Duitse bedrijven, maar ook de echte voetballiefhebber komt steeds vaker als supporter in De Koel terecht. Pinior heeft daar wel een verklaring voor. “Veel supporters zien de wedstrijden bij VVV als echt ouderwets profvoetbal, zoals dat in Duitsland alleen nog bij een paar grote clubs in lagere divisies te vinden is”, weet Pinior. “We hebben natuurlijk een uniek en historisch stadion, waarin je dicht op het veld zit en veel interessante wedstrijden op hoog niveau kunt zien. Dat vind je in Duitsland niet meer zo makkelijk. Bovendien geeft het voor Duitsers ook een klein vakantiegevoel om naar De Koel te komen. Veel Duitse bezoekers zijn trouwe fans van clubs in Nordrijnland-Westfalen, maar VVV is hun tweede liefde geworden.”
De Koel als tweede thuis
Dat is ook het geval bij Elmar Kreuels uit Wegberg, die in de ereraad van Borussia Mönchengladbach zit en al vele jaren voor de club werkt. Zonder zijn grote liefde Borussia Mönchengladbach op te geven komt hij vaak naar VVV. Hij waardeert de afstand tot het commerciële voetbal en de natuurlijkheid in Venlo. “Ik moet inderdaad toegeven dat Borussia Mönchengladbach nog altijd op de eerste plaats staat, maar ik vind het heel leuk om in Nederland te zijn. Of beter gezegd: wij, mijn vrouw en ik, vinden het leuk om in Nederland te zijn. Toen ik een tijdje vaker in Nederland kwam, begon ik de wedstrijden van VVV te bezoeken. Inmiddels hebben we al twee jaar seizoenkaarten omdat we dit kleine en knusse stadion erg leuk vinden. De sfeer is er goed en de mensen in Nederland zijn altijd relaxed en erg vriendelijk. Ik heb me als Duitser nooit ongemakkelijk gevoeld bij VVV en voel me hier eigenlijk net zo thuis als in Mönchengladbach of Wegberg. Ik versta ondertussen ook redelijk goed Nederlands.”
Voor Stefan Seerden uit Viersen-Dülken voelt VVV misschien nog wel meer als thuis. Vooral omdat de afstand tussen zijn woonplaats en Venlo erg klein is. “VVV heeft mij altijd al geïnteresseerd en ik zie het nu ook echt een beetje als mijn tweede thuis. Ik woon twintig kilometer van De Koel en kom altijd op de fiets naar de wedstrijden.” En dat doet Seerden niet voor niets. De sfeer bij VVV heeft zo veel indruk op hem gemaakt dat hij de oversteek per fiets er graag voor over heeft. “Vooral de familiare sfeer spreekt me aan. Je ruikt het gras, dat is voor mij echte voetbalnostalgie. Het voetbal staat hier centraal, daar houd ik van.” De grens tussen Nederland en Duitsland is mede dankzij zijn vele bezoeken aan De Koel gevoelsmatig verdwenen. “Ik ben graag in Nederland en Venlo is voor mij net zo goed thuis als mijn woonplaats Dülken. Ik probeer ook steeds meer in het Nederlands te praten. Dat zegt denk ik wel genoeg.”
Onderzoek en documentaire
De toename van Duitse bezoekers in De Koel heeft ook de aandacht getrokken van de Mönchengladbach Academie voor Leren en Onderwijs. Zij deden hier onderzoek naar als onderdeel van het project "Footballerische Grenzgänger", dat als INTERREG-project financieel ondersteund wordt door de Euregio Rhein-Maas-Nord. Momenteel wordt er ook een korte documentaire gemaakt, die in mei zal worden gepresenteerd en de resultaten van dat onderzoek zal samenvatten. In die documentaire komen Braun, Kreuels en Seerden opnieuw aan het woord over hun liefde voor VVV-Venlo.