Alles heej is VVV! De Koel! De Club! De Kleure!
Donderdag 28 Maart 2024

VVV-Venlo staat er goed op in Duitsland: “Duitse partners en supporters ervaren voetbal hier op een intiemere manier”

VVV-Venlo beschikt al jaren over een trouwe achterban van supporters en sponsoren. Die achterban bestaat zeker niet alleen maar uit Nederlanders, want ook Duitse supporters én bedrijven weten de weg naar Covebo Stadion – De Koel – goed te vinden. Volgens Robert Pinior is dat geen toeval.

Al zo’n veertien jaar is Pinior als ‘Deutschland Verantwortlicher’ actief bij VVV, waar hij verantwoordelijk is voor het Duitse gedeelte van het VVV-Venlo Netwerk. De afgelopen jaren heeft Pinior het aantal supporters, maar zeker ook het aantal bedrijven dat de grens over gaat om VVV te bezoeken zien toenemen. “Elf jaar geleden zijn we ermee begonnen om VVV businessmatig in Duitsland op de kaart te zetten. Dat begon met kijken of er überhaupt interesse was vanuit Duitse bedrijven in VVV. Al snel bleek dat het voor veel Duitse bedrijven een perfecte manier is om op de Nederlandse markt in te stappen. Ondertussen hebben we dit structureel opgebouwd en is Duitsland een echt onderdeel van het VVV-Venlo Netwerk. We hebben nu een solide basis van Duitse bedrijven die al meer dan tien jaar met ons samenwerken.”

Pinior is blij dat het Duitse gedeelte van de businessclub staat en dat partners de club al jaren trouw blijven. Daar wordt dan ook veel moeite in gestoken. "Ons doel is om waardevolle samenwerkingen te creëren zonder dat bedrijven met elkaar concurreren. Dit doen we door in principe maar één Duits bedrijf per branche toe te laten binnen de businessclub van VVV. Op deze manier kunnen we de onderlinge concurrentie tegengaan. Als er echt grote partners in willen stappen uit een sector die al vertegenwoordigd is, dan kunnen we natuurlijk altijd in gesprek gaan met huidige partners, maar in principe willen we wel echt die exclusiviteit bieden. Daar hechten Duitse partners echt waarde aan en dat is ook een van de redenen waarom verschillende partners hier al heel wat jaren zijn.”

Tiende Duitse Businessavond
De thuiswedstrijd tegen FC Eindhoven stond dit seizoen in het teken van de Duitse Businessavond, hét hoogtepunt van de businesskalender voor Duitse partners en potentials. “Het is een hele belangrijke avond voor de deelnemende bedrijven. Naast zo’n zeventig Duitse bedrijven zijn er ook verschillende Nederlandse partners te gast, waardoor al deze bedrijven internationaal kunnen netwerken. Deze avond is voor Duitse bedrijven dan ook een mooi podium om zichzelf op een effectieve manier te kunnen presenteren in Nederland en binnen VVV. Mede door deze Duits-Nederlandse avond, die dit jaar voor de tiende keer werd georganiseerd, zijn onze Duitse partners niet meer een afzonderlijke tak, maar zijn ze echt geïntegreerd binnen het netwerk en dat is ook precies wat we willen.”

Totaal andere beleving
Toch zijn het niet alleen de kansen op de Nederlandse markt en de exclusiviteit die het voor Duitse bedrijven aantrekkelijk maken om samen te werken met VVV. Pinior weet dat ook de sfeer en beleving in De Koel een grote rol speelt. “Wedstrijden van VVV zijn natuurlijk niet te vergelijken met die van grote Duitse clubs zoals Borussia Mönchengladbach, waar er gewoon 50.000 mensen in het stadion zitten. Toch zijn er heel veel seizoenkaarthouders en zelfs werknemers van dat soort grote clubs die daarnaast ook bij VVV een seizoenkaart hebben of hier vaak als zakelijke gast komen. Bij VVV heb je een hele familiaire sfeer, zit je dicht op het veld en kun je voor en na de wedstrijd de hand schudden van de spelers en de trainer. Het is eigenlijk een beetje zoals het voetbal vroeger in Duitsland was en sommige Duitsers missen dat nu soms een beetje. Zij ervaren het voetbal hier op een veel intiemere manier en dat is ook de charme. Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar een gigantische Duitse club zoals Borussia Dortmund komt gewoon bij ons op bezoek om te kijken hoe we het hier doen. Dat is omdat alle Duitse bedrijven die hier komen de sfeer echt geweldig vinden en dat ook verder vertellen. Dat is denk ik de kracht en charme van VVV.”

Dit interview komt uit het VVV-Venlo Businessmagazine 23-24. Klik hier om het volledige magazine te lezen.

Media